torstai 8. marraskuuta 2018

Opintolainasta

Opintolainaa kertyi vuosien aikana kahden ammattitutkinnon vuoksi. Tulin äidiksi 19-vuotiaana ja ensimmäistä ammattitutkintoa suorittaessa olin siis vastuussa itseni lisäksi lapsesta. Olen aina ollut kova tekemään töitä, joten tein töitä myös opiskeluaikana. Tapasin nykyisen mieheni ja jossain vaiheessa muutimme yhteen. Hänkin opiskeli silloin. Päätimme karsia kuluista ja nostimme vain puolet mahdollisesta opintolainasta. Kummaltakin vuoron perään. Valmistumisen jälkeen olin äitiyslomalla ja pääsin ammattikorkeakouluun opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Kävin koulua, tein töitä ja hoidin lapsia. Jäin äitiyslomalle ja heitin työkeikkaa sen aikana. Jatkoin opiskeluja, kävin samalla töissä ja hoidin lapsia. Nauroin, että työt oli mun harrastus (aika tylsältä kuulostaa). Yritin nostaa opintolainaa mahdollisimman vähän. En saanut asumistukea ja opintotuki oli minimi n.250€. Mutta valmistuin ja työllistyin saman tien sinne minne halusinkin. No joo. Onneksi ei tarvitse enää elää tuota elämänvaihetta uudestaan. En suosittele. 😊

Opintolainaa kertyi minulle yhteensä 10 515,08€. Lyhennän sitä 50€/kk ja lisäksi maksan korkoja kaksi kertaa vuodessa. Todella pieni kuukausierä, mutta eipä nuo kulutkaan ole korkeat. Nyt lainaa on jäljellä 6616,63€.

Ei kommentteja: