tiistai 20. marraskuuta 2018

Konkreettiset tavoitteet

Muiden blogeja lukiessani huomasin, että tältä laivalta puuttuu ruori. Sikäli se on hassua, että olen ollu koko elämäni ajan tekemisissä rahan kanssa, mutta sen tavoitteellinen käyttäminen on puuttunut. Säästäminen ei ole ikinä kuulunut vahvuuksiini. Nyt kun olen opiskellut tätä asiaa, olen huomannut että moni asia lapsuudesta saattaa edelleen vaikuttaa vielä tänä päivänä. No. Nyt minulla on tavoitteet. Todennäköisesti ne vielä hioutuvat matkan varrella, mutta olen huomannut että olen pienenpienesti edistynyt. Jee!

Laitan tähän konkreettisen listan tavoitteistani eli ne minun tikapuut taivaaseen parempaan talouteen.

1. Eroon osamaksuista (H&m, Ellos, Klarna, Svea)
2. Eroon Tuohi Mastercardista
3. Eroon joustoluotosta
4. Opintolaina maksettu
5. 1000€ oma puskuri säästetty (nyt koossa 300€)
6. 2000€ yhteinen puskuri säästetty (nyt koossa 700€)
7. Sijoitusasuntoon säästäminen aloitettu
8. Asuntolaina maksettu


Parin päivän sisällä olen käynyt kaksi keskustelua rahasta ystävieni kanssa. Minä en suinkaan näitä aloittanut, mutta aiemmasta elämästä poiketen olen osallistunut rahakeskusteluihin. Kaksi naispuolista ystävääni kertoivat eri keskusteluissa olevansa valmiit antamaan raha-asiat miehen hoidettavaksi kokonaan. Siis siitä huolimatta, että ovat itse työllään ansainneet rahansa. Olen vähän järkyttynyt. Molemmilla on kyllä mukavat ja luotettavan oloiset miehet, mutta silti. Toisen mies oli hankimassa lisää rahastoja ja ystäväni epäili hänellä olevan myös osakkeita "tai mitä ne nyt onkaan". Toisen tililtä lähtivät suoraveloituksella mm.lainakulut, jolloin jäljelle jäi omaa rahaa 100€. Hänen miehensä ei suostu riitelemään rahasta, mikä tietysti on ihan hyvä asia. Rivien välistä luin, että rahasta ei riidellä eikä myöskään puhuta. Vähän niin kuin meillä ennen.


Yksi kirja on taas tullut päätökseen. Opiskelut jatkuvat pikkujoulukaudesta huolimatta.

2 kommenttia:

Nuukis kirjoitti...

Huh, enpä ajatellut että sellaisiakin naisia löytyy, jotka vaan antavat talousasioissa ohjat itseltä pois! Kuvittelin, että me ollaan hyvinkin vanhanaikaisia, kun käsitellään pariskuntana rahoja yhteisinä - mutta se ei todellakaan tarkoita etteikö kumpikin olisi 99% kärryillä siitä, miten sitä rahaa käytetään! Mä vieläpä ylläpidän meidän yhteistä kirjanpitoa, niin tiedän lähes sentilleen kummankin tulot ja menot, kaksilahkeinen osapuoli on enemmän mun raporttieni varassa :D Pikemminkin meillä tää järjestely tarkoittaa sitä, että rahasta puhutaan arjen keskellä hyvinkin tasaisesti. Riidelläkään ei tarvitse, kun asiat on puhuttu halki jo ennen hankintoja.

Liina kirjoitti...

Tunnen erään pariskunnan, joka käyttää myös yhteisiä rahoja ja heillä se myös toimii. Ei kuulemma tarvitse rahasta riidellä. Minä luulen, että olipa rahat yhteiset tai erilliset, niin se että asioista keskustellaan on pääasia. Meillä sitä vasta harjoitellaan laajemmin.