maanantai 8. lokakuuta 2018

Taustaa

Koko prosessi lähti minun kohdallani liikkeelle kesän lopulla. Huomasin Facebookissa Vauras Nainen-ryhmän. Ajattelin liittyä siihen mielenkiinnosta vaikka en vauras nainen olekaan. Lueskelin tekstejä ja mietin miten ameeban tasolla rahataitoni ovat. Tälle on tehtävä jotain.

Aloitin talousasioiden kimppuun käymisen lainaamalla pinon rahankäyttöön liittyviä kirjoja.
Nämä olen nyt lukenut:
Kiltti tyttö ei rikastu - 69 tapaa pysyä köyhänä (Lois P. Frankel)
Timanttipesula (Unna Lehtipuu)
Rahaa Rahastoilla (Matias Möttölä)
Tunne taloutesi - Tunnetaloutesi (Mikko Sjögren)

Kirjojen lisäksi olen töihin ajaessani kuunnellut netistä erinäisiä pätkiä rahankäyttöön liittyen. Liityin muutamalle aiheeseen vihkiytyneelle postituslistalle. Poistin itseni minulle haitallisilta postituslistoilta (muoti, matkustus, ratsastustarvikkeet..). 😁 Yritän ohjelmoida aivojani uuteen moodiin kaikin puolin.

Ehkä aluksi lähestyin asiaa sen kantilta, että miten sitä aloittaisi tuon säästämisen. Niin että olisikohan parempi laittaa rahastoihin vai mihin sitä sijoittaisi. Nyt pikkuhiljaa on kyllä tullut tajuntaan, että maksellaanpas nyt ensin velat pois. Sitten voisi olla enemmän sitä millä lähteä sijoittamaan. Mikko Sjögren puhuu rahankäytön termostaatista. Mulla se on rikki. Säästäminen ei ole onnistunut, koska olen tehnyt asiat väärin päin.

Se mikä nyt tuntuu hankalimmalta on lukujen pyörittely. Siis se, että etsin ne lukuni ensin edes samalle paperille oli minulle iso henkinen kynnys. En ymmärrä. Miksi niin? Olen tehnyt tästä huolimatta karkean (autocorrect ehdotti "karmean") suunnitelman lainojen vyöryttämiseksi. Oikeastaan olo on saamaan aikaan helpottunut, innostunut ja yllättynyt. Haluan nähdä mitä saan aikaan.

Ei kommentteja: