tiistai 9. lokakuuta 2018

Tavoite numero yksi

Muiden blogeja lukiessa mietin koko ajan että vau miten selkeät tavoitteet. Niin kai ne pitää olla, että ne pystyy saavuttamaan. Itse olen miettinyt omia tavoitteita, mutta ne on vielä aika epämääräisiä ja ympäripyöreitä. Yksi on kuitenkin melko selkeä.

1. Tavoite
Velkojen takaisinmaksu.

Talosta meillä on n. 70 000 velkaa ja sitä lyhentää mieheni. Lyhennys on himpun yli 800€/ kk. Laina on kyllä molempien nimissä, mutta hän halusi silloin 10 vuotta sitten näin. Olin jäämässä silloin äitiyslomalle opinnoistani. Välillä olen kysynyt haluaako hän muuttaa järjestelyä, mutta ei ole halunnut. Lainaa ottaessa korot olivat 5% luokkaa ja pian tämän jälkeen ne pienenivät huomattavasti. Laina on lyhentynyt suunniteltua nopeammin. Otimme jo jonkin aikaa sitten lainallemme korkokaton. Nyt tiedämme, että korko ei voi nousta yli 2,11%, tosin tällä hetkellä se on paljon matalampi.

Remonttilainaa on n. 24 000€ ja siinä lyhennys 300€/ kk. Tämä otettiin kun vaihdettiin ikkunat, ovet ja lämmitysmuoto öljystä ilma-vesilämpöpumppuun. Laskelmien mukaan jo pelkkä öljystä luopuminen tuo säästöä, mutta pitkään menee ennen kuin tämä on maksettu. Talo on rakennettu 70- luvun lopulla ja meillä oli alkuperäinen öljypoltin. Ihanaa, kun ei tarvitse tilata öljyä eikä jännittää missä kunnossa maan alla oleva säiliö on.

Minulla on opintolainaa 6671,53€. Tätä lyhennän 50€/kk ja lisäksi maksan korkoja kaksi kertaa vuodessa. Lainaa oli otettuna alunperin 10 000€.

Sitten se murheenkryyniosasto, josta minun pitäisi päästä ekana eroon. Erilaisia luottoja ja osamaksuja, joita kertyi muutama vuosi sitten oman tyhmyyteni seurauksena. Näitä 12 749,32€. 😔

No niin nyt ne lainat on ylhäällä. Aika ahdistavaa luettavaa. Pitää varmaan jossain vaiheessa avata tuloja.




2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos kun kirjoitat! Oon semmonen velka/säästö/talousblogiholisti :D joka ilahtuu aina kun tulee uutta luettavaa. Harvoin silti kommentoin, nyt tuntu siltä että halusin sen tehdä. Mahtavia elämänmuutoksia oon lukenu useammasta blogista jo ja tosi upeaa että annat seurata vierestä nyt omaa matkaasi! Paljon tsemppiä matkaan ja tuut varmasti yllättämään itsesi ja meidät kaikki aikaansaannoksissasi!!! Tsemppiä tosiaan ja kyllä tätä blogia joku lukee, sen halusin sanoa! :)

Liina kirjoitti...

Voi kiitos paljon kommentistasi!

Minä olen niitä blogeja myös lueskellut. Jännä tunne kirjoittaa tästä aiheesta itse. Suoraan sanottuna hirvitti kirjoittaa tänne nämä luvut. 😊